Hoe groot is de tolerantie van elektrische apparatuur tegen een te hoog voltage?

En als die grens overschreden wordt, brandt er dan meer dan een zekering door? Konkreet: kan een externe HD 19 volts aan (duur ongeveer 10 seconden) als die een gebruiksinput heeft van 12 volts? Is de HD (van een goed merk) hiertegen beveiligd middels een zekering?
Het overkwam me gisteren dat ik de HD verkeerd aansloot. Nu doet ie het niet meer en die verkeerde aansluiting zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Zijn nu alle gegevens erop voorgoed niet meer toegankelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (2)

Elektrische apparaten hebben soms een interne zekering. Die is eenvoudig te vervangen. Helaas is dit volgens mij bij harde schijven niet het geval. (zeker niet bij de portable types.) Als ie het niet meer doet is waarschijnlijk het circuit board doorgefikt. Als je hem opent zie je mogenlijk zichtbare schade. De schijf zelf kan daarbij nog intact zijn maar dan zou je het board moeten vervangen. Simpelste methode is een identieke schijf kopen en de drive zelf wisselen. Might just work.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag wat je met die schijf kunt doen is al beantwoord.

Wat betreft je vraag over tolerantie:

Een apparaat wordt ontworpen voor een bepaalde spanning. Je kunt apparaten aan de ingang voorzien van spanningsregelaars die een zeer groot bereik aankunnen.
Bv alles tussen de 5v gelijkspanning en de 1000V wisselspanning.
Die electronica bestaat. Echter, de meeste apparaten hebben die extra beveiligingen niet en kunnen hooguit 25% overspanning hebben. (12V accu levert vaak 13,8 volt en daar kunnen ze dus wel tegen).

Samengevat: Wat een elektrisch apparaat kan hebben hangt af van hoe de ontwerper het gebouwd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting. 7 op 12 is wel wat meer dan 25%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt.
Maar zelfs met 25% meer spanning gebruik ja al 56% (1,25²) meer energie (als er geen beveiligingen of spanning convertors zijn ingebouwd aan de ingang) En dat is een hoop warmte meer die moet afvloeien.Ligt echter nog net binnen de "veiligheidsmarge". In jouw geval (19/12)² is dat al 2,5 keer meer energie als er geen beveiligingen zijn. Dus er is of een zekering kapot of een ander onderdeeltje te warm geworden.